Mijn rol
Gebruikersonderzoek betreft
huurovereenkomsten, documentenbeheer,
communicatie en het gebruik van
berichtmodellen.
Resultaten
Research stories
Matrix van user statements en
Inzicht in regels en uitzonderingen
Twinq is een applicatie ter ondersteuning van alle administratieve processen waar een Vereniging van Eigenaars (VvE) of een eigenaar van vastgoed mee te maken heeft. De gehele VvE software wordt herontworpen en gebouwd. De Vastgoedsoftware is een nieuw product dat ontworpen wordt als het zusje met dezelfde huisstijl.
Bij Twinq werkte ik samen met andere UX Designers. We werkte in sprints en in elke sprint werd een nieuw onderwerp van de software aangepakt. Om de software goed aan te laten sluiten was aan mij de taak om aannames en behoeftes van beheerders (doelgroep) te achterhalen. Aansluitend heb ik na een brainstormsessie een provocative interface gemaakt voor verdere ontwikkeling in een later stadium.
Doormiddel van een workshop maakte we gezamenlijk een aanname van de User Journey. Met de interviews werd deze geverifieerd en gekeken of in deze stappen nog belangrijke behoeftes en problemen waren in de vorige uitgeklede versie van de software.
Doormiddel van een vragenlijst met 'user statements' heb ik inzicht verkregen in de belangrijkste functies die eerst gemaakt moesten worden. Twinq wilde zo snel mogelijk overstappen op de nieuwe html-versie van de software en wilde weten welke functionaliteiten hierin prioriteit hadden. Met de vragenlijst kregen we inzicht welke functionaliteiten belangrijk waren of frequent voorkwamen op een schaal van 1 tot 10.
Doormiddel van het interview heb ik inzicht verkregen in het de context van de gebruikersreis. Dit inzicht heeft kansen en behoefte blootgelegd die het werkproces van de beheerder naar een hoger niveau kon tillen.
Beheerders houden zelf een excellijst bij met een tijdlijn
“Op de hoogte zijn waar de huurder in zijn huurtermijn en opzegtermijn zit heeft invloed op mijn communicatie met de huurder.
De looptijd invullen is ook fijner want het contract heeft geen einddatum maar verlengdatum”
Op een betrouwbare manier moet een huurovereenkomst aangepast kunnen worden.
“Soms worden er fouten gemaakt in het definitief maken van de overeenkomst, of wordt het contract aangepast met een allonge (aanpassingsovereenkomst).”
“Dan is het onhandig als ik een nieuw contract moet invoeren.”
Bankgaranties worden door beheerder vergeten opnieuw aan te vragen
“Een herinnering van een bankgarantie zou wel handig zijn. Daar kijk je niet meer naar om maar is wel belangrijk.”
Huurovereenkomsten lijken vaak veel op elkaar maar kunnen ook vol met bijzondere bepalingen zitten. Deze uitzonderingen moet de beheerder wel gebruiksvriendelijk kunnen registreren en het systeem moet daarmee functioneel werken. Met een vragenlijst ben ik nagegaan welke uitzonderingen er bestonden in het registreren van huurovereenkomsten. Deze vragenlijst gaf antwoorden hierop en segmenteerde gelijk de respondenten. De respondenten met uitzonderingen heb ik vervolgens geïnterviewd.
Beheerder heeft behoefte aan de volledige opbouw van de servicekosten en kosten kunnen toevoegen
“De afdracht van de omzet is een servicekostenpost die we soms toevoegen en achterafverrekend wordt.
Het is een uitzondering wat je wel moet kunnen doen. Nu moeten we het handmatigberekenen.”
Er kunnen verschillende indexeringen voor verschillendevastgoedobjecten worden afgesproken.
“Ja, hier moet je een excel document naast bouwen. Het zijn meestal cafés enwoningen.
Op het moment dat het er wel is zou het ons over de streep heen kunnen halenom sneller er een investering in te doen.”
Er kunnen verschillende betaaltermijnen voor verschillendevastgoedobjecten worden afgesproken
“Bijvoorbeeld dat je een x aantal keer per jaar de zaal erbij huurt in het hetzelfdegebouw. Het wordt beschreven als een object dat je huurt.
Het gaat erom dat je in de software de flexibiliteit hebt om dit kwijt te kunnen. Zonder je in allerlei bochten te wringen.”
Documentenbeheer
Communicatie en berichtenmodellen
Project IoT ontwerpen